ريهام سعيد ترد عن حلقة «صيد الثعالب»:حملة ممنهجة لإسقاطى

نازك شوقى

علقت الإعلامية ريهام سعيد، على الاتهامات التي لاحقتها بعدما عرضت حلقة “صيد الثعالب”، في برنامجها “صبايا الخير”، على شاشة “النهار”، مما جعل الفضائية تقدم اعتذارًا للمشاهدين وترفع الحلقة من على منصات التواصل الاجتماعي.

وقالت «سعيد» للإعلامي عمرو أديب، في برنامج «الحكاية»: « أنا معرفش دي محاولة لهدمي أنا شخصيًا ولا إيه؟، عشان يتعمل هاشتاج 5 الصبح عشان الثعلب اتعذب، مين شاف أن الثعلب اتعذب مين عمل أشعة (إكس) للثعلب عشان يعرف أن رجله اتكسرت، أنا لغاية دلوقتي مش فاهمة إزاي احنا كبني آدمين بقينا رهن زرار كده، أنا وسمعتي وأولادي وحياتي».

واستكملت كلماتها: «ولا واحد في مصر من اللي بيتكلم شاف الحلقة، احنا شرحنا أن صيد الحيوانات البرية بيتم عشان يروح الحيوان جامعات ويتأخد منه أجسام مضادة بيستخدموها بعد كده في التطعيمات والأدوية لو مالقوش في العقرب أو الثعبان أو الثعالب الأجسام المضادة بيأخدوهم يرجعوهم».

واستطردت موضحة: «اللي عمل الحملة الممنهجة جاب تقريب على عين الثعلب وقالك بيعيط، ماعرفش إزاي عرفوا أنه بيعيط لما قبلها كان بيأكل الناس كلها وسنانه حادة جدًا، في الصعيد والفلاحين الثعالب والذئاب أخطر حاجه على الأطفال والفراخ والمواشي الناس بتضربهم بالشوم لغاية لما تموتهم، ودا غير مقبول وحرام».

وأختتمت كلماتها: «أنا سمعت أني هلبس تهمة جديدة، أنا مالي من حقي كإعلامية أرصد غلط أنا شوفته، هو أنا بصطاد أنا مابصطدش، بقالي 18 سنة مذيعة دخلت في 4 مشاكل، من 4 سنين بالظبط بدأ يتم التربص بيا بشكل ممنهج من ناس معترضة بقى.. صفحات حقوق الحيوان فهمت غلط أنا مش مطلعة ثعلب يتعذب على الشاشة لكن بركز على مهنة الصيادين، ومعايا 12 مقطع لقنوات تانية مصورين صيادين بيصطادوا بنفس الطريقة».

يذكر أنه بعد عرض الحلقة بساعات قليلة تسببت في جدل وتم تداول لقطات مُصورة من الحلقة، من هنا حذفتها قناة «النهار» عبر قناتها الرسمية بموقع «يوتيوب»، منعًا لاقتطاع دقائق مُصورة من الحلقة واستعمالها عبر مواقع التواصل الاجتماعي، حسب ما قالته الإعلامية

التعليقات

أخبار ذات صلة

صفحتنا على فيسبوك

آخر التغريدات