الرئيس السيسى يطلق رسميا منصة مصر الرقمية: لو تواجد 100 ألف دارس عندهم مقومات هصرف عليهم 12 مليار جنيه.. ثقافة التعليم تحتاج تطويرا وتعديلا.. ويؤكد: المصريين بيدخلوا جمعيات عشان يصرفوا على الدروس الخصوصية

شهد الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم الأربعاء، افتتاح العديد من المشروعات الرقمية، وكان على رأسها، الإطلاق الرسمي لـ “منصة مصر الرقمية”.

قاطع الرئيس عبد الفتاح السيسي، الدكتور عمرو طلعت وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، خلال كلمته ضمن فعاليات افتتاح عدد من مشروعات “مصر الرقمية”، قائلا: “انت بتتكلم على الكلام اللى اتعمل بيه المراكز.. بس أنت ما اتكلمتش عن أن المنشآت اللى اتعملت فيها اتكلفت كام.. بقول كده للناس اللى موجودة دلوقتي وبتسمعنى.. علمنا الرأسي والتبادلي.. التبادلي متكلف بنية إنشائية 10 مليار جنيه.. والرأسي أكثر شوية“.

وأضاف الرئيس السيسي: “الفكرة هنا لما نتكلم على موضوع.. منين وبكام؟.. ليه احنا عملناه.. لكن عملناه بكام وده جه منين.. المراكز دي معمولة محصنة لا يمكن الاقتراب منها خالص وبأي شكل من الأشكال.. 15 متر تحت الأرض.. المركز الواحد متكلف 10 مليارات جنيه على الأقل إنشاءات مدنية لتوفير مكان لوضع فيه الخوادم الرئيسية”.

وتحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن التكلفة المالية لإنشاء المراكز الرقمية، قائلا: “الدكتور عمرو بيتكلم عن التكلفة المالية بتاعة الشبكات جوه المركز.. مش الشبكة اللى بتتصل بـ 20 ألف مبني لربط الدولة أو لربط الحي الحكومي“.

وأضاف الرئيس السيسى، خلال كلمته في افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية: ” لا أبالغ لو قولتلكم علشان نخلي الحي الحكومي مميكن بشكل يوفر عمل متقدم جدا للدولة المصرية سواء عملنا مراكز البيانات أو الجزء اللى اتعمل على 50 ألف موظف.. ثم الشبكة المؤمنة.. والمراكز الأخرى.. بنتكلم فى 100 مليار جنيه.. أنا لا أبالغ.. بس انا عارف الرقم ده جنب الرقم ده جنب الرقم”.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي: “احنا عاملين اليوم ده للمصريين والدولة المصرية علشان نلقى الضوء على أهمية الموضوع ده علشان مستقبل بلادنا وأولادنا.. من فضلك يا دكتور عمرو خد راحتك وبراحة علشان الناس تعرف“.

التعليقات

أخبار ذات صلة

صفحتنا على فيسبوك

آخر التغريدات