ازنيف صبحى تكتب كلام من القلب

ازنيف صبحى

رغم الظروف اللي بتمر بيها البلد ورغم الشكوي والتذمر من الناس بسبب ارتفاع الاسعار وبرغم الالم اللي بشوفه علي صفحات الفيسبوك والناس حزينه ومجروحه وتعبانه ورغم نظره الحسره اللي في عيون ناس كتيره ورغم الحاله النفسيه للطلبه بقدوم موسم الدراسه وبرغم نظره الحزن علي وجوه الشباب اللي مش عارف يجوز ولا يفتح بيت بسبب الحاله الاقتصاديه .

برغم كل ده ..لسه في امل ماضاقت ألا لما فرجت .ينفع تحس بفرحه نجاحك من غير ما تحس بتعب المذاكره والسهر بالليل علشان تنجح للاسف بننسي ان بعد الحزن اكيد هايجي فرح .الام وهي بتولد بتتالم الم صعب جدا وكل ده بيتنسي بمجرد رؤيه طفلها .

احنا نفس النظام تعبانين سيان بقي في شغلنا في حياتنا في مذكرتنا لازم لازم ربنا هايفرحك . الله ليس بظالم حتي ينسي تعبك وصبرك واحتمالك .احنا في اغلب الاحيان بنبص لنقطه السوده اللي في وسط الصفحه البيضه ونركز عليها اوي مع العلم البياض اللي موجود اكتر بكتير من النقطه السوده الصغيره خالص اللي انت شايفها بس للاسف هي ديه طبيعتنا البشريه .

تفائل خيرا وسوف تجد الخير نحن في اغلب الاوقات ننسي ان الله الذي وقف معك سنين عديده من عمرك الي ان وصلت الي ما انت عليه الان قادر ان يفتح لك ابواب رزق لا تتخيلها .هل سالت نفسك مره هل الله تركك وانت في مشاكلك وفي اصعب اوقاتك ؟المطلوب منك ثقه اكتر في الهك اعلم انه يسمح لك بتجارب كثيره لكي لا تجد من يسندك غيره. ولا تتكل علي ذراع بشر. لان البشر ممكن ان تتخلي عنك. لكن الله موقفه تجاهك. ثابت لا يتغير حتي لو انت تغيرت .لا تحاول ان تترك نفسك للحظه يأس تتملكك .

مهما بدت الظروف امامك لا ترضيك .ولا التي كنت تتمناها .اعلم ان الله له راي اخر و رؤيا لحياتك اوسع واشمل من التي تراها انت .نحن للاسف اصبحنا ننتقد كل شيء من حولنا لغه النقد هي اللغه السائده بيننا الان .في حين لو كل انسان نقد نفسه من السلبيات الموجوده بداخله لكنا اصبحنا شيء اخر .

ولكن للاسف ننظر لعيوب من حولنا وندقق النظر فيها ولا ننظر الي انفسنا ونحاول تبرير اي خطاء نقوم به .هل جربت ان تبرر اخطاء غيرك حتي لو كانت مقصوده ؟ لا انكر عليكم اننا جميعا تغيرنا .ولكن للاسف للاسواء .تغيرت اخلاقنا وتعاملاتنا واحترمنا لبعض .اصبحنا الات متحركه بدون مشاعر .

نتكلم عن الحب عبر صفحات الفيسبوك فقط ولا نعيشه في الواقع.الكل يهرب خلف صفحات التواصل الاجتماعي انقطعت العلاقات الاسريه واصبحت التواصل فقط من خلال الصفحات .فين لمه العيله زي زمان .ونلوم علي الزمن وللاسف العيب فينا نحن ليتنا نراجع انفسنا قبل فوات الاوان.

التعليقات

أخبار ذات صلة

صفحتنا على فيسبوك

آخر التغريدات